Ermişlerin Bahçesinden 02 – Özdemir Erdoğan

Özdemir Erdoğan
“Sevdim Seni Bir Kere”, “İkinci Bahar”, “Pervane”, “Bana Ellerini Ver”, “Sağlık Olsun”… İlk duyduğumuz anda hemen eşlik ettiğimiz, aklımızda sözlerin zorlanmadan akıp gittiği birbirinden güzel şarkılar… Sanki çok uzun süredir tanıdığımız bir mahalleli, bir komşu,  bir dost gibi ara ara hatırlayıp, dilimize düşen satırlar, melodiler… Ve o bestelerin arkasında o sevecen sesli, ince düşünceli, sevgi dolu bilge insan… Özdemir Erdoğan…

Bu kadar uzun zaman müzik dünyasında kalıp, birbirinden güzel eserlere imza atmış gerçek bir sanatçıyı bir yazıya sığdırmak ne kadar zor olsa da bu satırların yazarı özellikle genç nesillerin bu önemli müzik adamını ve filozofunu tanımasını istiyor sadece… Yedi notanın ötesinde müzik dünyasına kattıkları derin analizler, araştırmalar gerektiriyor diye düşünüyor nacizane…

Özdemir Erdoğan, herşeyden önce çok önemli bir caz gitaristidir diyerek başlayalım sözümüze. Caz kökenlerini günümüze kadar taşımasının yanı sıra gerçek bir aydın gibi yurdunun müzik temelini özümsemiş ve önemsemiş ayrıcalıklı isimlerden biridir Erdoğan. Bunu aceleye getirilmiş ve zorlama tadlar taşıyan sentez girişimleriyle değil, hakkıyla ve özünü bozmadan gerçekleştirmeyi başarmıştır. Hem Türk Halk Müziği hem de Türk Sanat Müziği eserlerini en doğru okunuşlarıyla dinleyicilere sunarken “Tımbıllı” örneğinde olduğu gibi caz dokunuşlarını en rafine haliyle icra edebilmiştir Anadolu ezgileriyle. Yorumladığı her şarkı kendi türünün uzmanları tarafından beğenilmiş, halk zaten o yorumları severek dinlemiştir yıllarca…

Özdemir Erdoğan

Belki de Özdemir Erdoğan’ı herkes aşk şarkılarının naif bestecisi ve yorumcusu olarak bilir ama yeri gelir hayatın gerçek yüzünü tüm çıplaklığıyla sunmaktan da kaçınmaz büyük usta. “Paranın Ne Önemi Var” şarkısında;

“Denizde balık havada talih kuşu
Acıkan bir midenin huzursuzluğu
Giderek dikleşiyor hayat yokuşu

Ağlarda çırpınan balık
Kafeste talih kuşu
Çıktıkça dikleşiyor hayat yokuşu”
dizelerinde olduğu gibi hepimizin hayat zorluğunun farkındadır aslında.

Sevgi ve barış dolu bir dünya için bilgeliğinden örnekler sunar şarkılarında Özdemir Erdoğan. “Bebek” ve “Selam Sana Dünya” şarkıları belki çocuklara yönelik gibi kalmıştır hafızalarda ama sözleri dikkatli dinlediğinizde yüzeyde görünmeyen felsefi açılımları hemen yakalarsınız:

dünyada en güzel şey sevmek, sevilmek
sevmeyi bilmelisin, öğrenmelisin
el bebek, gül bebek, gel bebek, gel

karşılık beklemeden ver ki alasın
almanın zevki bir an, ver ki kalasın
çocukları büyütmüşler öcülerle devlerle
yok ederiz onları sonsuz sevgilerle

umutlar, yakında bir yerde,
korkmadan yavaş yavaş ilerle
hayatta yollar var, sevgiye giden
onu sen bulmalısın, anlamalısın”

“Selam sana güzel dünya 
Ve sonsuz evren
Söyle bizlere nedir sen mutsuz eden
Bizler senin umudun yarınlarınız
Bizler senin çocukluğun anılarınız

Geçmiş yıllardan bizlere kalan en güzel anı
Bir sevgi kaldı
Onu getirdik size, onu getirdik size…”

Yurdumuzun sayısız sanatçısı gibi doğu ile batının arafında kalma sorunsalını çok iyi kavramış, üstesinden de ustalıkla gelmiş bir sanatçıdır Özdemir Erdoğan. Belki de bu yüzden “Köprü” şarkısında “Onun için bu köprü bizim simgemiz / Güneş yine doğar biz Boğaziçi’ndeyiz…” diye seslenmiştir halkına…

Aşk denilince ise Özdemir Erdoğan şarkıları kalplere vurulmuş mühürler, zamanı aşan sözler ve melodiler olarak çıkar karşımıza. Kimi zaman “Gurbet”tir sevgiliyi yardan ayıran. “İçmiş”tir, “Dertli”dir, sevgilisi “Bir bilse ne haldedir”. Kimi zaman sevgili “açıp kapıyı, girmelidir içeri”, gönül bekliyordur onu. Kimi zaman başkasını sevememektir, sevgi anlaşmak değildir, nedensiz de sevmek, sevilmektir. Kimi zaman canın onla olmak istiyordur, “ondaki” “senle” ömür boyu yaşamayı hedefliyordur. Kimi zaman bir pervanedir sevgilisinin etrafında marş olur evlilik kapısından içeri girenlerin dilinde. Kimi zaman imkansız aşktır bir keman öğretmeni ile öğrencisinin yaşadığı, kimi zaman o müthiş sevgi “Ya şundadır, ya bunda, helvacının kızında”dır yaşıyordur uzaklarda…

Özdemir Erdoğan

Sevda şarkıları dillere destan oladursun aynı zamanda gerçek sanatçının cesaret ve muhalifliğini de görürüz büyük ustanın sanat hayatında. Seksenlerin sonunda çıplak plak kapağına imza atabilmiş, “Düşünceli Şarkılar” ile düşüncelere sevkedebilmiştir dinleyenlerini. Protesto etmeye geldiğinde hakkını vermiştir muhalif sanatçı ruhunun… Ama sonunda yine bilge taraf ağır basar ve ermişliğinden yansıyan dizeler kazınır bellleklerimize:

“Ne güzelim diye gerin ne çirkinim diye yerin
İkisi de Tanrıyı suçlamaktır
O güzel gözlerin dalmasın uzaklara
Mutluluk peşinden koşarak yakalanmaz
O güzel gözlerin bakmasın uzaklara
Bir bakarsın bulur seni hiç belli olmaz…”

Yıllarca çizgisini bozmamış, yaptığı müzikten ödün vermemiş nadir sanatçılardandır Özdemir Erdoğan. Onu ortalıkta çok göremezsiniz, günümüzün en yaygın iletişim araçlarından televizyonda bile çok seçici tercihlerde bulunmuştur. Katıldığı nadir yayınlarda sohbeti hemen ele geçirir, keskin zekası, sempatisi ve ince esprileriyle ortamın enerjisini yükseltir, kalitesini artırır ve gerçek bir sanatçıya yakışan şekilde canlı performans sunmadan programı tamamlamaz. Boynunda asılı duran paha biçilmez Gibson gitarı adeta onun bir uzvu gibidir…

Popülerliği yoz işler yapmadan da yakalayabilen usta sanatçımızın Batı standartlarındaki “Aç Kapıyı Gir İçeri”, “Vakit Geç” ve “Ya Şundadır Ya Bunda” gibi şarkıları az bilinse de ilk dinleyen için bağımlılık yaratacak türdendir. Yaratıcılığındaki zenginliği gösteren nadir bulunan inciler gibidir bu eserler…

Başlarken bu satırların sahibinin biraz da büyük sanatçıyı yeni nesile tanıtmak hedefinde olduğunu belirtmiştim. Yeni nesil Özdemir Erdoğan için de sonsuz umudun garantisidir adeta. “Selam Sana Dünya”da dile getirdiği şekilde bitirelim sözü içimizi dolduran o müthiş umutla:

“Genç insanlar bulacak doğru yolu
Bencillik ve korkular yeneriz bu sorunu
Bıkmadan usanmadan hep sevgiyi ara bak
Mutluluk olacaktır bu yolun sonu
Mutluluk olacaktır bu yolun sonu…”

This entry was posted in Ermişlerin Bahçesinden, Müzik, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s